Tudástár

Összes cikk 13

Gyártás 4

Construction 9

Egy cikk cím, kicserélni a tényleges címre

Lorem, ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Ipsum dolorum perspiciatis libero ducimus ad hic obcaecati, doloremque porro. Aliquid nulla earum obcaecati quia quo sapiente nam facilis doloribus hic saepe excepturi incidunt eaque perferendis aperiam dignissimos delectus nesciunt voluptates optio debitis, totam alias fugiat adipisci! Consectetur ipsa fuga fugit incidunt.

Egy építési projekt vezetése, lépésről lépésre

Egy építési projekt vezetése, a projekt nagysága vagy komplexitása miatt, elsőre ijesztő feladat lehet. Ebből az átfogó útmutatóból kiderül, hogy mik a fő elemei egy építési projekt sikeres és hatékony levezénylésének. Ez a leírás betekintést enged a projekt megértésébe, a csapat összeállításába, a kockázat kezelésbe és a fő mérőszámok figyelésébe.

A projektmenedzsment komplexitásának megértése

A projektmenedzsment összetett terület, főleg az építőiparban. Egy projekt vezetése nem teljesíthetetlen kihívás a rendszerszerűen állunk hozzá. A megközelítés és az alapvető rendszer ugyanaz, legyen szó pár millió forintos vagy több milliárdos projektről, az alapok megegyeznek és a recept működik.

A projekt megértésének fontossága

Az első jelentős lépése egy sikeres építési projekt folytatásának nem más, mint alaposan megérteni azt. Nagyon fontos, hogy elmélyüljünk a projekt részleteiben, alaposan vizsgáljuk meg a tervrajzokat, előírásokat és a fő szerződést. Ez a lépés elengedhetetlen a nagyságrend, az elvárások és a lehetséges kihívások megértéséhez.

Fontos információ a csapatnak

Az építő csapat minden tagjának tudnia kellene minden olyan részletről, ami befolyásolhatja az ütemtervet vagy az építési folyamatot. Továbbá kiemelten fontos minden jelentős információt kiszűrni a fő szerződésből, biztosítva, hogy mindenki összhangban van a projekt követelményeivel és elvárásaival.

A megfelelő csapat összeállítása

Egy hozzáértő csapat összeállítása nélkülözhetetlen eleme a sikeres építési projektmenedzsmentnek. A fő szempontok a megfelelő csapattagok kiválasztásához: egymást kiegészítő szakértelem, összhang a kivitelező céggel és a projektben érdekelt személyekkel, és a csapatmunka készsége. Alázatos, ambíciózus, csapatjátékos, okos embereket érdemes keresni. A cél egy kiegyensúlyozott, céltudatos csapat összeállítása.

Szerepek meghatározása

Fontos egyértelműen meghatározni minden ember számára egy szerepet és a hozzá tartozó felelősségeket. Ezzel a megközelítéssel mindenki a saját szakterületén dolgozik, támogatva egy együttműködő környezetet.

A kommunikáció fejlesztése

A kommunikáció jelentős faktor a projekt sikerességében. Célszerű egy olyan környezetet létrehozni, ahol a csapattagok aktívan részt vehetnek és hozzájárulhatnak a projekthez. A fizikai közelség is pozitív hatást rejt, a személyes kommunikáció elősegíti az együttműködést.

A kockázatok kezelése

A kockázatok megértése és kezelése alapvető szempontja a projektmenedzsmentnek. Jó ötlet ötletbörzét tartani, ahol a csapat közösen azonosítja a lehetséges kockázatokat és lehetőségeket, amiket rögzítenek, így az egész projekt alatt használni tudnak.

A mérőszámok követése

A mérőszámok követése elengedhetetlen a projekt egészséges végbemeneteléhez. Az olyan mérőszámok, mint az ütemtervek, pénzügyek figyelésével időben észrevehetőek a problémák és jól megalapozott döntéseket hozhatunk ahhoz, hogy sínen tartsuk a projektet.

A rendszer használata

A projekt alapos megértésével, egy kiváló csapat összeállításával, a szerepek egyértelmű meghatározásával, egy ütemterv készítésével és a fontos mérőszámok folyamatos követésével és használatával sikeresen teljesíthető az építési projekt.

A hatékonyság elérése emberáldozat nélkül

Az építőipar lendületes világában a határidők sürgetése nemkívánatos következményekhez vezethet, kifejezetten akkor, amikor a dolgozók jólléte látja kárát. A tanulság egyértelmű: a sebesség nem egyenlő azzal, hogy az embereket a határaikon túl dolgoznak. A Takt tervezés és a Last Planner System bizonyítottan működő eszközök az ütemterv felgyorsítására a munkaerő jólétének megőrzése mellett.

A hagyományos megközelítések buktatói

A túlzott túlóra, a párhuzamosan folyó munkálatok egy adott területen, a szakmák túlterhelése és a puszta siettetés ellentétes hatást kiváltó próbálkozások. Ezek a módszerek nem csupán megerőlteti a munkaerőt, de a munka minőségét is veszélyezteti.

A Takt tervezés és a Last Planner System

A hatékony ütemterv készítésének a titka a Takt tervezés és a Last Planner System megfontolt használata. A profik a következő módokon nyernek időt az ütemezésben anélkül, hogy a munkaerő jóllétét veszélyeztetnék:

1.A Takt tervezéssel egyértelműen megjeleníthető a szakmák áramlása. A siettetés helyett ez a módszer a folyamatos és optimális ütemet támogatja. 2.A Takt tervezéssel meghatározható az ideális zónák száma. Ezzel a stratégiai felosztással biztosítható, hogy a munka hatékonyan van elosztva, bármely munkaterület vagy szakma túlterhelése nélkül. 3.A Takt tervezés lehetővé teszi a lassú, normál és tartalék sebesség kidolgozását. Ez az átfogó megközelítés biztosítja, hogy még a kihívást jelentő helyzetekre is felkészüljünk anélkül, hogy az építő munkásokat kapacitásukon túli munkára kellene kényszerítenünk.

Egy zóna vagy több zóna

Egy egy zónás és egy több zónás ütemtervet összehasonlítva az derül ki, hogy a több zónás verzió gyorsabban halad anélkül, hogy veszélyeztetné az idő szakmák közötti méltányos elosztását.

A Takt bevezetése

Az üzenet egyértelmű: a sebesség eléréséhez anélkül, hogy bárkinek is ártanánk, ideje abbahagyni a hagyományos sürgető módszereket, és alkalmazni a Takt tervezést, amit többek között a következőkkel tehetünk meg:

-Ne siettessük a dolgozókat. Tiszteljük a dolgozókat és kerüljük a sürgetést, mert az kiégéshez és csökkent munkamorálhoz vezethet. -Ne legyen szükségtelen túlóra. A minőségi munka akkor tartható fenn, ha a dolgozóknak egészséges munka-magánélet egyensúlya van. -Ne dolgozzunk túl sok emberrel. A mennyiség nem mindig egyenlő a minőséggel. Összpontosítsunk a megfontolt tervezésre ahelyett, hogy további embereket alkalmazunk. -Ne költsünk túl sokat. A Takt tervezés lehetővé teszi a hatékonyságot extra költés nélkül.

A hatékony építkezés útja

Összefoglalva, a Takt tervezés és a Last Planner System jó útmutató a hatékonyság eléréséhez a munkaerő jóllétének veszélybe sodrása nélkül. Ezen bizonyítottan működő eszközök alkalmazásával az építési projektek gyorsan haladhatnak, magas minőségi szintet tarthatnak, és mindenekelőtt előnyben részesíthetik a haladás mögött álló emberek egészségét és elégedettségét.

A Last Planner System

A Last Planner System egy innovatív megközelítés az együttműködő tervezéshez az építőiparban. A Last Planner System szerves részét képezi a Lean Construction-nek, segít elkerülni a csúszásokat és késedelmeket a projektek ütemtervében, így biztosítva, hogy időben befejeződik a projekt.

Mi a Last Planner System

A Last Planner System lényegében egy együttműködésen alapuló tervezési módszertan, ami az emberek, gyakran a csapatvezetők és főfelügyelők építési folyamatban való aktív részvételét vonja magával. A rendszer a kommunikációt, az együttműködést és az elkötelezettséget hangsúlyozza azzal a céllal, hogy egy olyan kultúrát alapozzon meg, amiben az egész csapat egy integrált egészként tevékenykedik. A szakértők munkaterületekre való bevonásával a Last Planner System megbízhatóbb fogadalmakat kíván létrehozni a csapatok között.

A Last Planner System részei

1.Mester Ütemterv: A mester ütemterv meghatározza a teljes projekt időtartamot és a mérföldköveket. Kritikus fontosságú eszközként szolgál a projekt időbeosztások meghatározásához. Takt tervezéssel létrehozható. 2.Húzó terv: A húzó tervben az emberek, “utolsó tervezők”, közösen dolgoznak, hogy létrehozzák a tevékenységek sorozatát fordított sorrendben, biztosítva a megfelelő sorrendet és készenlétet minden feladathoz. Ez a sorozat ezután a mester ütemterv vagy más, rövidebb időtartamot lefedő ütemterv része lesz. 3.Előretekintő terv: A hat hetes felkészülő előretekintő terv azonosítja azokat a tevékenységeket az ütemtervben, amik felkészülést igényelnek. Arra összpontosít, hogy biztosítsa minden tevékenység és feladat számára a szükséges munkaerőt, építő anyagokat, eszközöket, felszerelést és engedélyeket, tulajdonképpen felismerve a lehetséges akadályokat. 4.Heti munkaterv: A heti munkaterv a munkások bizonyos tevékenységek és időtartamok iránti elköteleződését vonja magával, ezzel támogatva a tervhez való ragaszkodást. A cél az, hogy 100% elkötelezettséget érjünk el minden szakmánál az együttműködés összehangolásával. 5.Napi terv: A napi terv megbeszélések naponta történnek, lehetővé téve a csapatnak, hogy összerakjanak egy tervet a napra, biztosítva a heti tervben meghatározott feladatrészek sikeres teljesítését. 6.Végrehajtott ígéretek százaléka: Ez a mérőszám megadja a megtartott fogadalmak arányát, betekintést engedve a projekt teljesítményébe. A 80%-os arány feletti projektek történelmileg határidőn és költségvetésen belül maradnak.

Mikor és hogyan alkalmazzuk a Last Planner System-t?

A megbeszélések kulcsfontosságú szereppel rendelkeznek a Last Planner System-ben, legalább két rendszeres összejövetellel: a heti és a napi megbeszélés. A heti munkatervező megbeszélés az “utolsó tervezőkkel” való egyeztetést foglalja magába a heti munkaterv és a felkészülő előretekintő terv létrehozása céljából. A naponta megtartott napi megbeszélés a napi terv együttműködő végrehajtására fókuszál.

Összefoglalás

A Last Planner System jelentős mértékben növelheti a projekt hatékonyságát és sikeresség arányát. Mindenképpen előnyös alkalmazni ezt az együttműködő tervezési rendszert, többek között rendszeres megbeszélések tartásával, a tervek vizualizálásával és az akadályok eltávolítására irányuló figyelemmel.

A Last Planner System irányítása Visual Management-el

Az építési termelési rendszerek szilárd folyamatokat igényelnek a projektek helyszínen való irányítására. A Last Planner System és a Takt tervezés együttműködő és kiegyensúlyozott módszereket kínálnak a Lean Construction-ben való tervezéshez. Mindeközben a tervek majdhogynem feleslegesek, ha nem lehet őket hatékonyan irányítani és módosítani.

A Visual Management használata

A dinamikus építési környezetben, ahol a korlátok, ütközések és az egymásrautaltság bőséggel jelen van, a vezetőség egyszerű módon szeretné gyakorolni az irányítói szerepét, méghozzá úgy, hogy csak körülnéz. Továbbá, ilyen összetett körülmények között, gyakran preferálják az irányítói feladatok delegálását a helyszínen dolgozó embereknek.

Hogy megvalósítsák az egyszerű irányítási és önszervezési célokat, az építő cégek a projekt tervek vizuális megjelenítését találták megoldásnak. Itt táblák és a táblákba helyezett kártyák segítségével követik a rövidtávú, például 3 hetes előretekintő terveket a teljes ütemtervből. Ezek az irányító táblák megszokott példái a vizuális irányításnak és lehetőséget nyújtanak a folyamatok átláthatóságának növelésére az építőiparban.

A tábla lényegében egy táblázatként funkcionál. A sorok munkaterületek jelentenek, és saját színnel rendelkeznek. A tábla oszlopai a napokat reprezentálják. Minden vállalkozónak saját egyedi kártyái vannak, és ezek segítségével adják hozzá a tevékenységeiket a táblához a meghatározott időtartamra. A kártyák olyan részleteket tartalmaznak, mint a munkaterület, dátum, tevékenység, munkaerő létszáma, illetve időtartam. A kártyák színét a tevékenység jellege határozza meg.

A műszak végén az építésvezető felülvizsgálja a fejlődést és megerősíti hogy a tevékenység teljesítve van-e. Ha egy tevékenység teljesítve van, az építésvezető megfordítja a kártyát, aminek a hátulja mindig zöld színű. Ha a tevékenység nincs teljesítve, a kártya úgy marad, ahogy van. Az első hét befejeztével a nem teljesített feladatokat újra tervezik. Számos más kártya is rendelkezésre áll a vállalkozók számára, mint például az “ellenőrzésre kész” kártya vagy a “probléma kártya” egy, a vezetőség figyelmét igénylő probléma kommunikálására.

A tábla helyszíni munka megkezdése előtti használatával könnyen láthatóvá válnak a csapatok közötti ütközések, amikor többen terveznek munkát végezni ugyanazon a területen, egyidőben. A tábla a munka korábbi kezdésére való lehetőségeket is megmutathat. Idővel a csapatok maguk fogják irányítani a tevékenységeiket, minimalizálva a problémákat és ütközéseket és maximalizálva a hatékonyságot.

Összefoglalás

Összességében az ilyen táblák várható előnyei többek között a megnövekedett összhang a munkaterületen, könnyebb projekt irányítás, fejlesztési lehetőségek felbukkanása, kevesebb ütközés a munkások között, kevesebb hiba és minőségi probléma és a megelőző gondolkodás támogatása.

A Takt tervezés

A Takt tervezés egy ütemterv készítő módszer ami rendkívül vizuális, a flow mindhárom fajtáját (munka áramlás, logisztikai áramlás és szakma áramlás) megmutatja, ritmus, folytonosság és következetesség jellemzi, korlátozza a folyamatban lévő munka mennyiségét és ésszerű időtartamot szab a projektnek.

Vizuális ütemterv

Egy Takt terv egy olyan terv, ami általában egyetlen oldalon bemutatható. A formátum nagyon egyszerű és nagyon jól átlátható, tulajdonképpen egy táblázat. Az oszlopok képviselik az időtartamot, a sorok a munkaterületeket, és ezek metszeteinél találhatók a munkaegységek. Egy munkaegység (egy cella a táblázatban) megmutatja az adott feladat vagy tevékenység idejét és helyét. Minden vállalkozó saját egyedi színnel rendelkezik, így jól elkülöníthetők a szakmák.

A flow három fajtája

Egy Takt terv a flow mindhárom fajtáját szemlélteti: a munka, szakma és logisztikai áramlást. A munka áramlás egy munkaterületen folyó munkálatok folyamatos áramlását jelenti. A szakma áramlás egy szakma területről területre való haladását jelenti. A logisztikai áramlás a területről területre sorrendben történő áramlást jelenti, ami megszabja a design, egyeztetés, anyagbeszerzés, kivásárlás és engedélyek sorrendjét is. Kizárólag egy Takt terv képes megmutatni a flow mindhárom fajtáját.

Ritmus, folytonosság, következetesség

Egy Takt tervet egy bizonyos ütemmel kell időzíteni, a folytonos munkát célozva minden területen azzal a szándékkal, hogy a munka egyenletes és következetes legyen. Ha egy ütemtervben halmozva vannak a szakmák és a terv nincs egy Takt időhöz igazítva, akkor egy egyszerű “siettető” ütemtervről és nem áramló tervről beszélünk. A Takt tervezés egy olyan rendszer, ahol a munka minden területen úgy van beütemezve, hogy folytonos legyen, de még fontosabb, hogy a területek legyenek összehangolva egymással. Ez lehetővé teszi a munkaerő, az építőanyagok, az információ, a felszerelés használat, a felügyelet és az adminisztráció következetes elosztását. A következetesség csökkenti a változásokat, több felkészülési időt engedélyez és csökkenti a költségeket.

Hibalehetőség

A Takt tervezés az egyetlen tervezési rendszer amit arra terveztek, hogy alkalmazkodjon váratlan helyzetekhez. Ezek a hibalehetőségek, amiket a tervbe illesztünk, lehetővé teszik azt, hogy felkészültek legyünk a váratlan helyzetekkel szemben, mint az akadályok, problémák, késedelmek, amiket minden építési projekt tapasztal. Hibalehetőség nélkül nincs Takt terv.

Egy ésszerű projekt időtartam

Végsősoron, és talán a legfontosabb, hogy legyen egy meghatározott ésszerű projekt időtartam. Ha egy ésszerű projekt határidővel tervezünk, megfelelő mértékű hibalehetőséggel, akkor a csapat következetes és stabil ütemben követheti a projektet. Ez a megközelítés tiszteli a dolgozókat, kiegyensúlyozza a csapatokat, megőrzi a családokat, és hozzáad a projekt eredményéhez azzal, hogy korábban és költségvetés alatt fejeződik be.

A veszteségek csökkentése az építési területen

A veszteségek kiküszöbölése fontos eleme a Lean alkalmazásának, természetesen ez az építőiparra is kiterjed. Az építőiparban mindenütt előfordul valamilyen veszteség, gyakran úgy, hogy észre sem vesszük. Azonban a megfelelő tudással és stratégiákkal hatásosan felismerhetjük és eltávolíthatjuk a veszteségeket, ezzel növelve a produktivitást és hatékonyságot az építési projekteknél.

A 8 veszteség megértése

1.Túltermelés: a szükségesnél több termelése, vagy túl korán történő termelés, ami többlet raktárkészletet, a erőforrások pazarlását és csökkent hatékonyságot eredményezhet. Oka lehet a csapatok közti összhang hiánya, helytelen tervezés, vagy nem egyértelmű elvárások. A megoldás a Just-in-Time termelés, amikor is az építő anyagok akkor vannak legyártva, amikor szükség van rájuk. 2.Túlzott raktárkészlet: az építőanyagok, felszerelés, vagy más erőforrás, ami nem azonnal kell az építési folyamatban, a szükségesnél tovább történő tárolása. Bekövetkezhet például akkor, amikor a későbbi szükségletekre számítva túl sok építőanyag vagy felszerelés kerül megvásárlásra vagy legyártásra, szükségtelen költségeket, tárolási területet és potenciális egyéb károkat eredményezve. A megoldás a Just-in-Time szállítás, amivel az építőanyagok és a felszerelések csak akkor kerülnek kiszállításra, amikor szükség van rájuk az építési folyamatban. 3.Selejt: hibák és hiányosságok az építési folyamatban. Lehet rossz kivitelezés, helytelen telepítés, helytelen mérések, vagy nem elégséges minőségellenőrzés. Hibák a tervezés szakaszban is keletkezhetnek, mint a helytelen előírások, helytelen tervrajzok, vagy nem megfelelő építőanyag választás. A megoldás a munka minőségének javítása és a munkások képzése a problémák felismerésére és kezelésére. 4.Mozgás: minden olyan mozgása az embereknek, a felszerelésnek és anyagoknak, ami nem ad értéket az építési folyamathoz. Ez következhet abból, amikor a munkásoknak ismételten mozogniuk kell különböző munkaterületek között, vagy amikor az eszközök vagy más felszerelés nem könnyen megközelíthető helyen vannak tárolva, vagy amikor a dolgozók nincsenek megfelelően kiképezve vagy nincs megfelelő felszerelésük, és emiatt túlzott vagy nem hatékony mozdulatokat végeznek. A megoldás az építési folyamat megfelelő tervezése és megrendezése. 5.Szállítás: az emberek, felszerelés vagy építési anyagok olyan mozgatása, ami nem ad értéket az építési folyamathoz, és veszteségekhez és nem megfelelő hatékonysághoz vezet. Bekövetkezhet amikor építési anyagokat vagy felszerelést szükségtelenül hosszú távolságokon szállítanak, ami megnövekedett költségeket, késedelmeket és potenciális kárt vagy veszteséget eredményez. A megoldás a szállítások gondos megtervezése és összehangolása.

6.Erőforrás többlet: bármilyen többlet erőforrásokban, beleértve az anyagokat, felszerelést, munkaerőt, ami nem ad hozzá az építési folyamathoz. Akkor következik be, amikor egy feladat teljesítéséhez a szükségesnél több erőforrást használnak fel, aminek az eredménye megnövekedett költségek és potenciális károk vagy veszteségek. A megoldás a megfelelő tervezés és megfelelő erőforrás elosztás. 7.Várakozás: akkor következik be, amikor dolgozók vagy erőforrások tétlenek, nem használtak építőanyagok, információ vagy felszerelés megérkezésére várva, ami késedelmeket és csökkent hatékonyságot eredményez. A projekt bármely szakaszában bekövetkezhet, a tervezéstől a projekt befejeztéig. Példák az építőanyagokra való várakozás a munkaterületen, instrukciókra vagy engedélyekre való várakozás, a felszerelés felszabadulására való várakozás. A megoldás a hatékony projekt tervezés, ütemterv készítése és a kommunikáció. 8.8. Fel nem használt tehetség: akkor következik be, amikor a csapatok és munkások képességei nincsenek teljes mértékben kihasználva, ami értékvesztéshez és csökkent hatékonysághoz vezet. Ez történik akkor, amikor a munkásoknak nincs megadva a lehetőség, hogy teljes mértékben használják szakértelmüket, tudásukat és tapasztalatukat, vagy amikor a dolgozók nincsenek a döntéshozatalra és a fejlesztési folyamatban való részvételre ösztönözve. A megoldás a dolgozók bátorítása, megfelelő tréning és erőforrások biztosítása, illetve az együttműködés és kommunikáció támogatása.

Stratégiák a veszteségek csökkentésére

1.Előre tervezés: a proaktív tervezés lehetővé teszi a lehetséges veszteségek felismerését és enyhítését, még mielőtt bekövetkezik. 2.Rendszeres kommunikáció: A rendszeres megbeszélések támogatják a valós idejű visszajelzéseket és az együttműködést a csapattagok között, így azonnal kezelhetik a veszteségeket. 3.A munka elemzése: A feladatok teljesítése utáni elemzés lehetővé teszi a csapatok számára hogy felmérjék a teljesítményt, felismerjék a veszteségeket és javító intézkedéseket alkalmazzanak a további fejlődéshez. 4.A haladás követése: A projekt menetrendek és mérföldkövek folyamatos figyelemmel követése segít észrevenni az eltéréseket és kijavítani azokat, minimalizálva a veszteségeket és biztosítva a projekt sikerét.

Összefoglalás

A veszteségek csökkentése az építési területeken egy folytonos törekvés ami éberséget, együttműködést és a Lean elvek melletti elköteleződést igényli. A veszteség különböző formáinak megértésével, proaktív intézkedések alkalmazásával és a folyamatos fejlődés kultúrájának támogatásával az építő cégek optimalizálhatják a produktivitást, áramvonalassá tehetik a munkafolyamatokat és hatékonyan teljesíthetik projektjeiket.

A Kanban kártya rendszerek használata az építési területen

Folyamatos a nyomás, hogy az építési projektek egyre rövidebb tervezési és kivitelezési határidőkkel legyenek készen. Emellett az az elvárás, hogy az építés olcsóbb legyen, nagyobb testreszabhatósággal és még nagyobb minőségbeli tudatossággal. A Last Planner System és a Takt tervezés általános megoldásokká váltak ezen kihívások leküzdéséhez. Egy másik megközelítés a Lean Construction Management (LCM), amin szintén számos projekt tulajdonos és építőipari cég támaszkodik.

Mi az LCM

Az LCM a Kanban (a Lean Management általános eleme, ami a gyártási iparban keletkezett) adaptációja az építési folyamatba. 2008-as kifejlesztése óta a folyamatoptimalizálás ezen eszközét nem csak az építőiparban, hanem számos más területen is alkalmazták, mint a hajóépítés, repülőgép építés, építőmérnöki munkák és üzem tervezés.

A folyamatra való folyamatos rálátás és a “húzó” építési terület elvének alkalmazása jelentős hatást fejt ki, főleg az építési időtartamokon. Európában az LCM használatával 20 és 40 százalék közötti időmegtakarítást értek el az építési projektek kezdeti ütemtervéhez képest. Ez a folyamat-optimalizált vezetési módszer sokkal simább, és így probléma mentes munkamenetet tesz lehetővé. Egy másik kulcsfontosságú elem a napi minőségbiztosítás, ami egyedülállóan biztosítja, hogy minden elsőre jól sikerüljön.

A hagyományos építési területet továbbra is a folyamatok, mint tervezés és építés, erős elkülönülése jellemzi, a szakmák elkülönítve dolgoznak. Minden szakma a saját folyamatait optimalizálja. Míg úgy tűnik, hogy mindenki a legjobb megoldást kínálja a saját területén, a szokásos megközelítés gyakran negatív hatással van a teljes projekt megvalósítására. Gyakran megesik, hogy a feladat tervezett végrehajtási idejénél a szükséges anyagok vagy szakértők nincsenek a helyszínen, esetleg a tervezés vagy engedélyek hiányoznak, ami megakadályozza a folyamat zavartalan haladását, szükségtelen tolódást eredményezve. Az ilyen problémákkal sokszor számolnak a projekt költségvetésének és ütemtervének meghatározásakor.

Itt jön képbe a Lean Construction Management, ami előretekintő tervezéssel és a Kanban tábla rendszerrel segíti az építőipari cégeket és építési vezetőket munkájukban.

Az előretekintő tervezés nélkülözhetetlen összekötő eszköz a tervezés és végrehajtás között, és a tervezett folyamatok rendszerezett kivitelezését is biztosítja. Az előretekintő tervezés elsősorban a legfontosabb lépések és a lehetséges problémák felismerésére, illetve a folyamat meghatározására fektet hangsúlyt, és a kivitelezés kezdeténél minden fél részt vesz a megalkotásában. A mérföldkövek a tervben meghatározzák a stabilitási elvárásokat. A tervet havonta frissítik, és a problémamentes stabil haladás a következő három-hat hónapra biztosítva van. Minden felismert problémát szisztematikusan követnek egy listán egy hozzárendelt probléma tulajdonossal.

A Kanban kártya rendszer

Az előretekintő tervezésen kívül a Kanban kártya rendszerrel történő részletes tervezés elengedhetetlen eszköz az építési folyamatok simításához. A részletes tervezés az építés helyszínén történik és kommunikációs eszközként szolgál a különböző feladatokat végrehajtó cégek között. A tervezés a munkavégzés helyén történik, az építési területen.

A filozófiája és a kultúrája a Last Planner System-hez hasonlíthatók, azonban a Kanban módszertanja és alkalmazása rendszerezettebb és gyakorlatiasabb, és maga a tábla robusztusabb. A Kanban tábla az előretekintő tervezéshez hasonlóan strukturált, a projektet alapul véve. Úgyhogy, hasonlóan a gyártás tervezéshez a gyártásiparban, részletezi a napi tevékenységeket a területen az elkövetkező három-négy hétre. Ez a termék nézetre való váltás tervezett kihagyásokat jelent, olyan napokat, amikor egy területen nem történik munkavégzés. Itt kerül képbe az optimalizálás. A tervezés a Kanban tábla segítségével az építési területen történik, amiben a kártyák a napokat, munkaterületeket és a külön szakmák külön tevékenységeit képviselik. Ez a tervezés heti rendszerességgel történik a feladatokat végző cégek és a munkaterület vezetősége által, és naponta állítják a haladás és az elért minőség alapján. A végrehajtási állapot és annak egyértelmű vizuális megjelenítésének beillesztése minden dolgozó számára egyértelművé teszi, hogy milyen tevékenységek tervezettek. A tervezés, ami egyébként csak a terület vezetője fejében történik meg, átláthatóvá válik, lehetővé téve mindenki számára, hogy a közös, optimalizált folyamaton dolgozzon és korai fázisban felismerjen bármilyen lehetséges problémát. Minden probléma megjelenítésre kerül a táblán a végrehajtást megelőző három-négy hétben Andon (probléma) kártyák használatával, elégséges időt hagyva a kezelésükre.

Az eredmény

Az eredmény egy igazán lendületes és sima folyamat jelentősen csökkentett csúszással és nagyban felgyorsított végrehajtással. Azonban az előnyök nem csak az ügyfél részére egyértelműek. A munkát végző cégek számára a nagyobb problémáktól mentes végrehajtási terv megbízhatósága jelentős hatékonyság növekedést eredményez.

Összefoglalás

Az LCM minden projekt típussal és projekt méretnél alkalmazható. Európában a Lean megközelítésben rejlő hatalmas lehetőséget használták az építési folyamatok optimalizálására kis iskolai épületektől fontos múzeumok és operaházak, illetve erőművek építési területein, továbbá irodák felújításához. A használata minden projektnél megéri.

A Last Planner System a befejező szakaszban a kis alvállalkozók világában

A Last Planner System (LPS) egy termelés tervező és irányító rendszer arra tervezve, hogy kiszámítható munkafolyamatokat hozzon létre gyors tanulás mellett ütemterv készítésben, tervezésben, építésben és a projektek megszervezésében. Az LPS öt fő elemmel rendelkezik: Mester Ütemterv, “Húzó” Tervezés, Munka Előkészítő Tervezés, Heti Munka Tervezés és a Tanulás.

Leírás

Az LPS együttműködő folyamatai támogatják a munkát végző emberek részvételét a munka megtervezésében. A heti munka tervezésnél a megfelelő mennyiségű munka és az előkészítő feladatok megfelelő sorrendje kijelölésre kerül, illetve az előző hét kudarcait is kielemzik. A teljesített ígéretek százaléka egy teljesítmény mérőszám, ami megmutatja a csapatok dinamikáját és az elvárásokhoz való igazodását.

Azonban továbbra is jelen van egy jelentős kihívás az LPS alkalmazásának fenntartásában a befejező szakaszban. Ebben a szakaszban számos kis alvállalkozó végez munkát egy időben és helyen. Gyakran egyéni elképzelések vannak a profitabilitással és az erőforrások folyamatban lévő projektek közötti elosztásával kapcsolatban. A heti elköteleződés a csapattal nem a fő fókuszuk. Továbbá, ezen szakmai partnerekből hiányzik a Lean technikákkal és az LPS előnyeivel kapcsolatos tudatosság. Ebben a helyzetben a fő kivitelezőknek nem sikerül fenntartaniuk az LPS alkalmazását a befejező szakaszban.

Last Planner System kihívások

Az LPS befejező szakaszban való alkalmazásának megértése céljából egy társasház építési projektet tanulmányoztak, hogy felismerjék a veszteségeket, a termelési áramlatot, és az LPS-ből eredő problémákat. Fontos megjegyezni, hogy minden fő befejező feladatot más, különálló kis alvállalkozó csinálta. Azt figyelték meg, hogy sok feladat termelési egysége egy teljes emelet hetente. A munka egységek túl nagyok, és a feladatok üzemi szinten nincsenek megtervezve. Ez a rövidlátás megnehezíti a korlátok észrevételét és a feladatokra időben való felkészülést. A tanulmányban a különálló szintek építési ideje 7 hét volt, és a teljes projekt 15 hétig tartott volna, ennek ellenére, a befejező szakasz 22 hétig tartott. A fő problémák a túl nagy munkaegységek, a húzó elv figyelmen kívül hagyása, a tervezésben való részvétel hiánya a munkások részéről, a feladatok felületes meghatározása és a láthatatlan veszteségek.

Lean technikák a fejlődéshez

-Szerződések használata, kitérve a kötelező megjelenésre és részvételre a heti megbeszéléseken, részvételre az együttműködő tervezésben, a haladás mérésére és az alulteljesítés elemzésére. -Számos termelési egység létrehozása az alaprajzon belül. Szükséges a tételek csökkentése és az akadálymentes tervezés, figyelembe véve a különböző termelési egységek helyét. Például meghatározhatók a következő termelési egységek: fürdőszobák, konyhák, szekrények, ajtók. Az egységek helye határozza meg, hogy folyhat-e párhuzamosan több bizonyos tevékenység egy adott emeleten. -Határozzuk meg az alfeladatokat és vizualizáljuk ezeket a megfelelő helyen. -Használjuk az áramlási vonalakat a húzó tervezésben, ami megfelelő szintű részletességgel bír a munka vizualizálásához, a folyamatok ütközésének észleléséhez, a korlátok felismeréséhez és a jól informált tervezési alkalmak tartásához. -Egyesítsük a különböző termelési egységekhez tartozó áramlási vonalakat, hogy elkerüljük az időbeli és raktárkészlet veszteségeket.

Összefoglalás

A tanulmányban szereplő esetben a kis alvállalkozókkal kötött szerződések voltak a legjobb ösztönzők a tervezési összejöveteleken való megjelenésre és részvételre. A termelési egységek meghatározása a projekt komplexitásától függ. A példában szereplő társasházakban kevesebb befejező munkálat van, így a munka tételek nagyobb területekre vonatkozhatnak. Összességében a fő kivitelező felelőssége az együttműködés támogatása és a tervezési alkalmak lehetővé tétele, hogy a feladatokat végrehajtási szinten ismerjék fel a munkások. Ezen stratégiák teljes beiktatása azonban az építési cégek és partnerek vezetőinek képzését és vezetését igényli.

A húzó elv alkalmazása a tervezésben

A legtöbb lean folyamat fő eleme az elkötelezettség a veszteségek csökkentése és a megbízhatóság növelése iránt. A Last Planner System sem kivétel ez alól. A legutóbbi évtizedben az építőipari csapatok sikeresen hasznosították a Last Planner System-et a veszteségek csökkentésére az ütemtervben, a termelésben és a minőség biztosításában.

Figyelembe véve, hogy a rendszert először a gyártás irányítására hozták létre, ez nem meglepő. A húzó elv alkalmazása a tervezésben még viszonylag újnak számít, de sikeresen csökkenti a veszteségeket és megnövekedett megbízhatóságot eredményez az ígéreteknél.

A tervezési folyamat a kifinomításra fókuszál. A tervezési munkafolyamat az elképzelés folyamatos fejlesztését jelenti és nem lineáris feladatok sorozata. Ez a frusztrációhoz vezethet az LPS alkalmazásánál, hiszen azt lineáris munkafolyamatokra tervezték. A terv finomítása azon az elgondoláson összpontosul, hogy a fokozatos fejlesztések értéket adnak hozzá a folyamathoz. Amikor a következő fejlesztés túl sok időbe vagy pénzbe kerülne, akkor a terv azon részét késznek tekintik, ez cégek között eltérő. Ez a fokozatos fejlesztés a tervezés munkafolyamata közben felfedezett információt is alapul veszi. Együttesen ezek az elgondolások részben az okai annak, hogy az elérhető szállíthatósági információ minden tervezeti mérföldkőnél jelentős eltérést mutat projektek között.

Húzó elv alkalmazása a tervezésnél

1.A Last Planner System 3 tervezési megbeszélésének helyes használata -Mérföldkő tervezés -Szakaszos tervezés -Munka heti megtervezése 2.A mérföldkő tervezés résznél először mindenképpen az információk felfedezése legyen az első, miután az készen illetve dokumentálva van, csak azután becsüljünk teljesítési időket. Néhány felfedeznivaló: -Mit kell tudnia a tulajdonosnak és mikor? -Mit kell tudnia a felhasználóknak és mikor? -Mikor kell bevonni a tanácsadókat, mikor kell elengedni őket? -Amikor a tervezési munkát végezheti tervező, mikor vonjuk be őt és mikor engedjük el? -Mikor ér össze az építkezés és a tervezés?

3.A szakaszos tervezésnél -Jelöljünk ki egy mérföldkövet amit “húzhatunk” -Az előrevetített időtartam legyen minél rövidebb -Beszéljük meg és dokumentáljuk a mérföldkővel kapcsolatos elégedettséget. Arra fókuszáljunk, hogy a terv melyik részei vannak elég kész állapotban ahhoz, hogy kiadjuk őket -Minden érdekelt személy dokumentálja a fő feladatait, beleértve hogy mire van szükségük kitől és mikor -Minden terv tanácsadó meghatározza és megbeszéli az optimális munkafolyamatát -A húzó terv megbeszéléseken először a kritikus munkafolyamatot tekintsük át, majd rendezzük a többi munkafolyamatot -Vegyük be az időtartamokat és dokumentáljunk 4.A munka heti megtervezésénél -Tekintsük át a szakaszos tervet minden héten, foglaljunk bele egy kiértékelést a megelőző hétről és egy ismertetést a közelgő kiadandó dolgokról az elkövetkezendő két hétre -Köteleződjünk el a következő hét tevékenységei iránt -Jelentsük az új információkat, korlátokat és tervezési fejlesztéseket, és szükség szerint igazítsuk a szakaszos tervet -Mérjük a hatékonyságot

Összefoglalás

Az itt leírt általános alapelvek követése a tervezési folyamat során segít növelni a húzó tervezés megbízhatóságát és hatékonyságát a projekt ezen szakaszában. Mindig van hely a folyamatos fejlődésre minden folyamatnál, főleg azoknál amik emberek, folyamatok és technológia nagy számát foglalják magukba. A Last Planner System alkalmazása a tulajdonosi, tervezői és építési csoportok által teremti meg a hatékonyság alapját.

Az 5S módszertan és a standard munka

Az 5S módszertan egy öt egymásra épülő lépésből álló munkaterülete optimalizálási folyamat, ami a munkaterületeket kívánja a lehető leghatékonyabb szintre fejleszteni. Alkalmazható gyártási területeken, irodai környezetben, vagy bármilyen más egyéb területen, ahol emberek munkát végeznek. Az 5 lépés követése szükséges az ergonomikus és produktív munka szervezéshez, ami lehetővé teszi a lehető legjobb minőség elérését.

Az 5S alkalmazásának lépései

1.Seiri: Szelektálás. Meghatározzuk, hogy mik tartoznak a munkaterülethez, eldöntjük, hogy mi hasznos és mi nem, attól függetlenül, hogy milyen gyakran vannak használatban. 2.Seiton: Elrendezés. A munkaterületen használatos eszközöket a leginkább ergonomikus módon rendszerezzük. Az a cél, hogy mindennek legyen helye és minden a helyén legyen. Különböző tárolási módszereket alkalmazhatunk, az eszközök pozíciója a használati gyakoriságuktól függ. Gyakran szükséges a színalapú rendszerezés használata is, ezzel elkülönítve tárolási területeket, eszközöket, stb. a vizuális irányítás megkönnyítéséért. 3.Seiso: Tisztítás. Ennél a lépésnél kiemelten fontos a dolgozók bevonása. A munkaterületek tisztítását, illetve szükség esetén eredeti állapotra való visszaállítását foglalja magába. A tiszta, rendezett környezet büszkeséggel tölti el a dolgozókat és javítja munkamoráljukat. Továbbá a hibák felismerése is sokkal könnyebbé válik. Az itt elért tisztaság és rendszerezettség hosszú távon való fenntartásához szükséges egy napi, heti, havi karbantartási rutin felállítása. 4.Seiketsu: Standardizálás. A szelektálás, elrendezés és tisztítás lépések megfelelő végrehajtása egy olyan állapotot eredményez, amit szeretnénk hosszú távon fenntartani. Ez az új elvárt állapot, ez lesz az új standard. Célszerű az elért állapot valamilyen formájú dokumentálása későbbi hivatkozás céljából. 5.Shitsuke: Fenntartás. Ez a legfontosabb eleme az 5S módszertannak. A kívánt állapotot nem elég egyszer elérni, hosszú távon fenn kell tartani. A vezetőség és a menedzserek rendszeres auditok tartásával emelheti ki a rendszer fontosságát és biztosíthatja betartását. A fejlődés egy folyamatos dolog, így a munkaterületek a fenntartás folyamatában fejlődhetnek is.

A standard munka

A standard munka megközelítés a feladatok rendszerezését foglalja magába a stabilitás és következetesség eléréséért a mindennapi tevékenységekben. Lehetővé teszi egy folyamatban rejlő tényleges lehetőségek feltárását. Bármilyen folyamat standardizálható, azonban nem szükséges egy folyamat minden lépését standardizálni. A standard munka meghatározása teljesíthető 4 szakaszban, aminek az eredménye egy megbízható standardizálás lesz, amihez minden alkalmazott alkalmazkodik majd.

A standard munka meghatározásának szakaszai

Az első szakasz a módszerek tanulmányozása. Ezt úgy érhetjük el, hogy megfigyelünk minden olyan részletet, ami a munkaterületen történő munka megértéséhez és teljesítéséhez szükséges. Az elegendő információ gyűjtéséhez a megfigyelés történhet szakaszokban, vagy a munkájukat végző alkalmazottak videóra vehetők. Az ergonómiával, munkaterület rendszerezéssel és munka minőséggel kapcsolatos fejlődések rendszeresen megjegyzésre kerülnek az érdekelt felekkel folytatott beszélgetések során.

A második szakasz a standard munka leírása. A standard munka kifejlesztése minden olyan feladat meghatározásából áll, amit biztonságilag, minőségileg vagy technikailag szabályozni kell. Ezeken a megfigyeléseken keresztül lehetségessé válik, hogy egyértelmű és pontos útmutatók készüljenek. Ezután szükségessé válik, hogy a létrehozott vizuális standard validálásra kerüljön az egész csapat által, hogy megerősítsék, hogy egyetlen standard vonatkozik minden erőforrásra a standardizálási helyen.

A harmadik szakasz a munka mérése. A standard munka akkor válik jelentőssé, amikor meghatározunk egy standard időt. Ebben a szakaszban a standard munkát, amit korábban validáltak, alaposan megmérik. Számos mérési sorozatot végrehajthatnak hogy felvegyék a természetes eltéréseket, mint például az alkalmazottak tempója közötti különbségek. Fontos, hogy kizárólag a standard munkában meghatározott elemek legyenek mérve, és kimaradjon minden veszteség, ami megzavarhatja az idő tanulmányozását. A standardizálás ezen része időnként félelmetesnek és irányítónak tűnhet a tevékenységi időtartamok formalizációja miatt. Azonban fontos észben tartani, hogy a tevékenységi időtartamok mérésének célja az, hogy meghatározzuk a munkaterület képességeit.

A munka sorrend meghatározása a negyedik szakasz. A standard idő lehet sorban történő áramlás (egyszerre egy feladat), vagy párhuzamos áramlás (egyszerre több feladat). Ténylegesen, néha lehetséges egyszerre több feladatot elvégezni. Ezt hívjuk “maszkolt időben” történő munkának. A standard idő a leghatékonyabb sorozat meghatározásából áll az erőforrások (emberi és anyagi) kihasználva tartásával. A munka sorrend meghatározása ezután lehetővé teszi a termék vagy szolgáltatás ciklus idejének meghatározását, illetve a mérési eszközök beállítását. Ezután lehetségessé válik a rendszeres auditok tartása, hogy megerősítésre kerüljön a standard munka alkalmazhatósága.

Úgy mint az 5S módszertant, a standardizálást is lehet, és kell is, rendszeresen ismételni. A termék és technológiai változások által felmerülhetnek feladatok és standard idő változások. Eképpen, egy munkaállomás standardizálása megismételhető évente, ha szükséges.

A technikák megvalósításának sorrendje

Mint ahogy a leírásukból kiderül, ezek a működőképes Lean Management eszközök egymást kiegészítve szolgálják a fejlődést. (Mint Mi a LEAN Optimal-nál, “Szolgáljuk a fejlődést”) Ha azt mondanánk, hogy mindenekelőtt az 5S-t kell alkalmazni, elhanyagolnánk egy terület tényleges fejlesztési céljait. Ezzel szemben, a munkafolyamatok standardizálásának priorizálása egy zűrzavaros környezetben biztosan nem engedné a kézzelfogható stabilitást és a produktivitási növekedést.

Bármilyen fejlesztési törekvésnek a szükségletek elemzésével vagy egy probléma meghatározásával kell kezdődnie. Ezáltal, az 5S teljesítésének a veszteségek azonosítása, mint például a felesleges kezelés vagy szükségtelen mozgás, után kell történnie. A munka standardizálásával kapcsolatban, a ciklusidőben való eltérések vagy a gyártási selejt számok hullámzásainak felismerése jelentheti megoldásra váró problémák jelenlétét.

Az 5S kombinálása a munka standardizálásával előnyösnek bizonyul, figyelembe véve ezen eszközökből származó nyereségeket. Ebben a helyzetben, a kivitelezés megtervezése és rendszerezése kulcsfontosságú a folyamat sikerességéhez.

Általános szabályként elmondható, hogy először standardizáljuk a munkát, mielőtt bármilyen fizikai változtatást tennénk a munkaterületen. A standardizálás lehetővé teszi egy mérhető alapérték lefektetését, ezzel létrehozva egy teljesítmény fejlesztési kihívást.

Kétség nélkül megesik, hogy az első standardizálási igyekezet nem marad az egyetlen. Az 5S teljesítése után nagyon valószínű, hogy a munka újraszervezése szükségessé válik, illetve a standard időket is frissíteni kell.

Ez a kis lépéses módszer számos ismétlést igényel, és van az az előnye, hogy készenlétben tartja az alkalmazottakat a veszteségek felismerésében. Így számos fejlesztési ötlet megfontolásra kerül, és az eredmények még inkább jelentősek lesznek.

Összefoglalás

Az 5S és a standard munka egyaránt tartós teljesítményt tesznek lehetővé a munkahelyen. A két módszer egymást kiegészítőnek tekintendő, függetlenül attól, hogy milyen sorrendben alkalmazzuk őket. Az a legjobb gyakorlat, ha a fejlesztési törekvéseket rendszeresen ismételjük a változtatáshoz szükséges motiváció fenntartásához, illetve a problémamegoldás fontosságának mindennapi kiemeléséhez.

Shop Floor Management

A Shopfloor Management (SFM) a gyártás ipar egy módszertana, amiben az üzemi termelési folyamatokat szisztematikusan irányítják és fejlesztik a hatékonyság, minőség és rugalmasság növelése céljából. A mai gazdasági életben ez a módszer döntő szerepet tölt be a gyártási folyamatok és szolgáltatási eljárások optimalizálásában, növelve a cégek versenyképességét. A folyamatok hatékony irányítására és javítására buzdít a minőség növelése és a veszteségek csökkentése érdekében.

Az értékteremtés helye

A “shopfloor” kifejezés túlmutat a fizikai termelési területen, és arra a helyre utal, ahol szolgáltatást nyújtanak. Ez hangsúlyozza a módszer különböző iparágakban való alkalmazhatóságát, és fontos szerepet játszik annak a területnek a fejlesztésében, ahol a munka történik, legyen ez gyártás vagy szolgáltatások biztosítása. Itt a Lean Management elvek meghatározó jelentőségűek a veszteségek csökkentésében és Lean folyamatok megteremtésében, ami lényeges mértékben hozzáad az értékteremtéshez. A vezetők részvétele létfontosságú a sikerhez, hiszen ők jelentik a kapcsot a helyszín és a vezetőség között, lehetővé téve a pontos irányítást.

A Shopfloor Management alapjai cégeknél

Az SFM a termelési feladatok széles körét lefedi. A folyamatok és felelősségi körök egyértelmű meghatározásával kezdődik. A vezetői és irányítói feladatokra jelentős hatással vannak a Lean Management elemei. A Lean Management a veszteségek felszámolására és lean folyamatok létrehozására fókuszál. Itt kerül képbe az SFM, vezetve a folyamatos fejlődést és a veszteségek felszámolását a munkaterületen.

Visual Management a gyártásban

Hogy kézzelfoghatóbb legyen az elképzelés, a folyamatok vizualizációja és a Shopfloor Management táblák átláthatóan mutatják be az információkat és fő mérőszámokat. Ez lehetővé teszi az alkalmazottaknak és vezetőknek, hogy egyértelmű irányelveket határozzanak meg és lépéseket tegyenek a fejlődés érdekében. A Shopfloor Management tábla nem csak a fő mérőszámokat és információkat szemlélteti, de a cél vagy aktuális állapotok megjelenítését is lehetővé teszi. Ez a vizuális megjelenítés lehetővé teszi az alkalmazottak és vezetők részére, hogy világos alapelveket fektessenek le, ezzel nagy változást biztosítva. Ez a módszer egy folyamatos fejlődési folyamatot biztosít.

Egy másik központi téma a folyamatok folyamatos fejlesztése, ami szorosan kapcsolódik a Lean megközelítéshez. Ez a szemlélet az aktív részvételre biztatja az alkalmazottakat a problémák megoldásában, és támogatja a munkaterületen történő aktív közreműködést. A termelési terület válik a központi helyszínné ahol a vezetők és alkalmazottak szorosan együttműködve dolgoznak a problémák felismerésén és a megoldások megtalálásán. Ez a folyamatos fejlődési folyamat kulcsfontosságú, és segít fenntarthatóan növelni a termelés hatékonyságát. Azonban, a Lean szemlélet beépítése a gyártásba mindenképpen kihívást jelent. A közeli együttműködés a vezetők és alkalmazottak között elengedhetetlen a vállalat céljainak eléréséhez. Igényelhet befektetést, képzést és változást a cégben.

Összefoglalva, az SFM alkalmazása a gyártásban a Visual Management-en, a folyamatos fejlődésen és a vezetők és alkalmazottak közeli együttműködésén alapszik. Ez a gyártási folyamatok fenntartható optimalizálásához vezet, és hozzájárul a cég céljainak eléréséhez.

A vezetők és alkalmazottak szerepe

A vezető jelenléte, támogatva a folyamatos fejlődési folyamatot és a rendszerezett problémamegoldást, létfontosságú a kívánt állapot eléréséhez. Az alkalmazottak bevonása a folyamatos fejlődési folyamatba nélkülözhetetlen. Ez egyértelmű vezetést igényel, az alkalmazottakat aktív problémamegoldásra ösztönözve. A vezetők és az alkalmazottak szorosan együtt dolgoznak a kihívások áthidalásán és a vállalati célok alkalmazásában való hatékonyság növelésén.

A Shopfloor Management fontossága szolgáltató cégeknél

Habár a “shopfloor” kifejezést hagyományosan a gyártással társítják, a Shopfloor Management a szolgáltató cégeknél is releváns. Ebben az esetben a “shopfloor” arra a területre vonatkozik, ahol a szolgáltatásokat biztosítják. Ezen folyamatok kezelése létfontosságú a szolgáltatás minőségének növeléséhez és a vásárlói elégedettség biztosításához.

A fő mérőszámok szerepe

A fő mérőszámok fontos szerepet töltenek be. Nem kizárólag a teljesítmény nyomon követésére használhatóak, hanem az akadályok és a fejlesztési lehetőségek felismerésére is. A szemléltetett fő mérőszámok száma változhat a gyártási vagy termelési területtől függően. Első kézből származó információt kínálnak, és kritikusak a folyamatok kezeléséhez és irányításához.

Kihívások és megoldások

1.A nagy nyomás és a korlátozott rendelkezésre álló idő stresszt okozhat a dolgozóknak. A hatékony időbeosztás és erőforrások elosztása minimalizálja a nyomást. 2.A vezetői jelenlét hiánya a munkaterületen hátráltathatja az együttműködést. A vezetőknek rendszeresen jelen kell lenniük a munkaterületen, hogy első kézből ismerjék meg az alkalmazottak szükségleteit. 3.Az, ha a vezetők nem megfelelően ismeretesek a Shopfloor Management elveivel, félreértésekhez és hibákhoz vezethet. A vezetők képzése fontos, hogy részletesen megismerjék és megértsék a Shopfloor Management-et. A Lean szemlélet általános alkalmazása a szervezetben szintén fontos.

Összefoglalás

A Shopfloor Management segíti a problémák felismerését, a gyártási és szolgáltatási folyamatok optimalizálását, a hatékonyság és minőség növelését, a veszteségek csökkentését, a határidőkkel és fenntarthatósággal kapcsolatos elvárásoknak való megfelelést és támogatja a folyamatos fejlődést. Az SFM alapvető eszköze egy hatékony és modern gyártó vagy szolgáltató cégnek, sikeres alkalmazásának és használatának feltétele a vezetők és alkalmazottak aktív hozzájárulása és részvétele a folyamatokban.

Lean Gyártás

A Lean Gyártás egy management megközelítés, ami a veszteségek minimalizálását, ideális esetben elkerülését célozza a gyártásban, mindezt a költségek csökkentése és a produktivitás és a minőség növelése mellett. A cél olyan folyamatok tervezése a gyártásban, amik hatékonyabbak, rugalmasabbak és ügyfélközpontúbbak is. A Lean Gyártás a változó ügyfél elvárásokat releváns befolyásoló tényezőnek tekinti.

Történelem

A Lean Gyártás, vagy “Lean Termelés”, a Toyota termelési rendszeren alapszik. Az 1940-es évek végén és az 1950-es évek elején a Toyota Motor Corporation-nél fejlesztették ki Japánban olyan kulcs emberek, mint Taiichi Ohno és Shigeo Shingo. A Lean Gyártás nyugaton az 1980-as években terjedt el. A Lean módszerek azóta számos iparágban elterjedtek, és központi elemét képezik a modern gyártásnak és management-nek.

A Lean Gyártás alapelvei

-Hozzáadott érték az ügyfél szempontjából. Minden tevékenység, ami nem teremt értéket a vásárlónak veszteségnek számít, és minimalizálni kell vagy el kell eltávolítani. -Folyamatos fejlődés (Kaizen). A folyamatos kutatása annak, hogyan fejleszthetőek a folyamatok és növelhető a hatékonyság. -Just-in-Time (JIT) Termelés. A termékek gyártása és szállítása pontos időpontban és mennyiségben történik a tárolási költségek és veszteségek minimalizálásáért. -Jidoka. A gépek és munkafolyamatok úgy vannak megtervezve, hogy a hibák azonnal észrevételre kerülnek, és ilyenkor a folyamatot megállítják, hogy a problémát közvetlenül orvosolhassák. -Az emberek tisztelete. Az emberek tekintendők a legfontosabb erőforrásnak. A dolgozók tudása és szakértelme hozzájárul a folyamatok és a minőség folyamatos fejlesztéséhez.

A Lean Gyártás előnyei

1.Csökkent költségek. A veszteségek csökkentésével a gyártási folyamatokban jelentős költség megtakarítás érhető el. Ez származhat konkrét anyag költségek, vagy például tárolási vagy túlóra költségek megspórolásából. 2.Növekvő hatékonyság. A Lean Gyártás a termelési folyamatok hatékonyságának növelését célozza. Ez rövidebb átfutási időket, gyorsabb válaszidőt és összességében simább gyártást eredményez. 3.Magasabb termék minőség. A veszteségek felismerésével és kiküszöbölésével a gyártási hibák minimalizálódnak. Ez magasabb termék minőséghez vezet, és csökkenti a selejt és átdolgozási költségeket. 4.Ügyfélközpontúság. A Lean Gyártás erőteljesen a vásárló igényei köré rendeződik, ami magasabb vásárlói elégedettséghez és hosszútávú vásárlói hűséghez vezet. 5.Rugalmasság. A Lean Gyártás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy rugalmasabban alkalmazkodjanak a piaci elvárásokhoz és a kereslet változásaihoz. Ez kifejezetten előnyös nagyon gyorsan változó területeken. 6.Fenntarthatóság. A veszteségek csökkentésével és az erőforrások hatékony felhasználásával a Lean Gyártás hozzájárul a fenntarthatósághoz és csökkenteni tudja a környezeti hatásokat.

A Lean Gyártás fontossága cégeknek

1.Versenyelőny. Azok a cégek, akik sikeresen alkalmazzák a Lean Gyártást döntő előnyre tehetnek szert. Képesek gyorsabban és költséghatékonyan termékeket gyártani, ami versenyképesebbé teszi őket a piacon. 2.Fenntartható siker. A folytonosan változó üzleti világban a hatékony alkalmazkodás és működés képessége kritikus egy cég hosszú távú sikeréhez. A Lean Gyártás biztosítja az eszközöket a fenntartható sikerhez. 3.Vásárlói hűség. Az ügyfelek szükségleteire fókuszálva a vállalatok erős vásárlói hűséget alakíthatnak ki. Az elégedett vásárlók nagyobb eséllyel lesznek ismételt vásárlók. 4.Költségek irányítása. A Lean Gyártás segít a cégeknek jobban irányítani és csökkenteni költségeiket, ami javítja a pénzügyi stabilitást. 5.Az újítás képessége. A hatékony folyamatok lehetővé teszik a vállalatoknak, hogy erőforrásokat szabadítsanak fel újításokra. Ez támogathatja új termékek és szolgáltatások kifejlesztését.

A Lean Gyártás kihívásai és korlátai

Míg a Lean Gyártás előnyei kétségtelenül számottevőek, a lehetséges hátrányokat és kihívásokat is fontos mérlegelni. Egy kritikus pont az alkalmazottak esetleges túlhajszolása, ami a Lean elvek túl intenzív alkalmazásából származhat. Ez gyakran előfordul, amikor túlzottan áramvonalasítják a folyamatokat a dolgozói munkamennyiség figyelembe vétele nélkül.

Egy másik tényező a Lean Gyártás alkalmazásának kulturális és szervezeti kihívásait érinti, főleg olyan cégeknél, ahol hagyományosan más elvek szerint dolgoztak. Az is említésre méltó, hogy a hatékonyságra irányuló erőteljes figyelem ronthatja az újításra való képességet, továbbá a hibalehetőségek és tartalékok túlzott csökkentése sebezhetővé teheti a cégeket váratlan változásokkal szemben.

Végül, míg az alkalmazottak fontossága kiemelésre kerül, hiányzik a komoly megfontolása annak, hogy a Lean Gyártás hogyan befolyásolja, pozitívan vagy negatívan, az alkalmazotti elégedettséget és motivációt. Ezek a szempontok elengedhetetlenek ahhoz, hogy átfogó képet kapjunk a Lean Gyártásról és értékelhessük a felhasználását különböző üzleti körülmények között.

A Lean Gyártás 8 vesztesége

1.Selejt. A fő fókusz a hibák minimalizálásán van, hiszen ezek hatással vannak az időre, tőkére, erőforrásokra és a vásárlói megelégedettségre. Olyan eszközök, mint a gyártás megfelelő dokumentálása (visszakövethetőség), a gyártási folyamatok standardizálása, illetve a következetes minőségellenőrzések kritikusak a hibák csökkentésében. A hibák konkrét okai lehetnek: -Gyenge minőségellenőrzés a gyártási szinten -Gyenge gép/üzem javítás és karbantartás -A megfelelő dokumentáció hiánya -A folyamat standardok hiánya -A vásárlói igények figyelmen kívül hagyása -Nem pontos árukészlet 2.Komplexitás. Ez a szegényesen megtervezett folyamatokat jelenti, ami management vagy adminisztratív problémáknak tulajdonítható, mint például a kommunikáció hiánya, adatok másolása, egymást fedő felelősségi területek, illetve emberi hibák. Továbbá lehet a felszerelés kialakításának, nem megfelelő eszköz felszereltségnek vagy a felszerelések helytelen elhelyezésének eredménye. Példák: -Gyenge kommunikáció -A vásárlói elvárások figyelmen kívül hagyása -Emberi hibák -Lassú engedélyeztetési folyamatok -Túlzott jelentések 3.Túltermelés. Ha az elemeket hamarabb legyártják, mint hogy szükség lenne rájuk a következő folyamatrészben, szükségtelen holtidő vagy átmeneti túltermelés keletkezik. Ez túlzott folyamatban lévő munkához vezet, és így további munka terheléshez. A selejtet ilyenkor általában később veszik észre, mint a kiegyensúlyozott folyamatoknál (elkerülhető veszteség). A Lean Gyártás elkerüli a túltermelést, vagy legalábbis csökkenti a kockázatát. A ciklusidővel hozzák összhangba a termelési mennyiségeket a termelési területek között. A túltermelés leggyakoribb okai: -Instabil folyamatok -Pontatlan igény becslések és előrejelzések -A megfelelő digitalizáció hiánya -A valós idejű adatok és az átláthatóság hiánya -Alacsony szintű automatizálás -Hiányos vagy korlátozott gyártási információ platform 4.Várakozás. A várakozást okozhatják a dolgozók (rövid idejű hiányzás, alkalmatlanság, stb.), az építőanyagok (hiányzik, nincs biztosítva, elő-feldolgozás nincs kész, stb.), vagy hibás rendszerek/gépek (üzemkiesés, gyártási ciklus, túlzottan hosszú átszervezés, stb.). Ez végső soron megnövekedett vagy további közvetlen munkabér költségekhez és általános költségekhez (túlóra, gyorsítási költségek, pótalkatrészek) vezet. A sietség a lemaradás behozásához hibákhoz és további selejthez vezethet. A várakozás nem hatékony termeléshez és újabb költségekhez vezet. A várakozási idő gyakran az oka a gyenge folyamat tervezésnek. A leggyakoribb okai: -Szervezetlen és ingatag folyamatok -Digitalizáció hiánya -A termelés valós idejű adatainak és átláthatóságának a hiánya -Gyenge kommunikáció 5.Raktárkészlet. A Lean Gyártás szempontrendszerében a raktárkészletek, főleg a közbenső készletek a gyártási területen, fejlesztési lehetőséget jelentenek a bennük megkötött tőke miatt. A nyersanyagok és elkészült alkatrészek helytelen készlete eredhet a túlzott rendelt mennyiségből előrejelzési/tervezési hibák, vagy a beszerzés és gyártás közti gyenge kommunikáció miatt. A beszerzés, időzítés és előrejelzés javítható minimum és maximum készlet meghatározásával, és rendelési pontokkal amik összhangban vannak a gyártás pillanatnyi állapotával és teljesítményével. Az a cél, hogy csak akkor vásároljunk nyersanyagot és kezdjük meg a termelést, amikor szükséges. Minden szükséges biztonsági készlet gondosan megfontolandó. A nem megfelelő raktárkészlet leggyakoribb okai: -Gyenge kommunikáció a beszerzés és gyártás részlegek között -Az átláthatóság és valós idejű adatok hiánya a gyártásban -Hiányzó vagy korlátozott gyártási információ platform -A vásárlói viselkedés helytelen értékelése 6.Szállítás. A folyamatok áramlásának gyenge minőségű megtervezése és a rendszerek, munkaterületek és raktárak nem optimális elhelyezkedése szükségtelenül hosszú szállítási utakhoz vezethet. Ez időbeli veszteséget jelent, és egyéb költségekre is negatív hatással van, mint az üzemanyag és energia költségek, illetve a szállítmányozó járművek karbantartása, többek között. Az értékáramlás elemzése és a termelési elrendezés ez alapján történő igazítása jelentősen tudja csökkenteni a szállítási költségeket. A túlzott szállítás fő okai: -Nem optimális termelési elrendezés -Nagy távolságok a különálló tevékenységek munkaterületei között -Számos különálló tárolási helyszín -Hiányzó gyártási részletezés 7.Mozgás. Minden mozgás időt és energiát igényel. Az erőfeszítések végül a költségeken látszanak. Nem csak a nyersanyagok mozognak a gyártásnál, hanem az emberek és a felszerelés is. Minden szükségtelen mozgás értéket hozzá nem adó időhöz vezet, ami növeli a költségeket. A Lean Gyártás szempontjából a gyártási elrendezés megalkotásakor és a munkaterület tervezésekor figyelembe kell venni a mozgásokat és távolságokat, és ezeknek a lehető legkevesebbnek kell lenniük. Az alkatrészek, fogyóeszközök és eszközök optimális pozicionálására is figyelni kell. A felesleges mozgás gyakori példái: -Rossz gyártási elrendezés -Rossz munkaterület tervezés -Helytelen folyamat tervezés -Az eszközök nem megfelelő pozicionálása -Nem elégséges szintű automatizálás 8.Potenciál. Az alkalmazottakban rejlő lehetőségek ki nem használása is veszteségnek minősül. Az alkalmazottak olyan feladatokhoz való rendelése, amikre nem megfelelően képesítettek, további veszteségeket vonhat maga után. A legjobb, ha az alkalmazottak tudásukat, tapasztalatukat és képzettségüket kihasználva járulnak hozzá a vállalat fejlődéséhez. Ezen veszteség leggyakoribb okai: -A gyártásban részt vevő emberek nem megfelelő kezelése -Gyenge kommunikáció -Nem elégséges képzés/útmutatás -Alkalmatlanság -A gyártási információk korlátozott elérhetősége -Valós idejű adatok és az átláthatóság hiánya

Lean Gyártás a modern iparban

Rugalmasság és alkalmazkodóképesség. A mai felgyorsult üzleti világban a rugalmasság és alkalmazkodás képessége alapvető a cégeknek. A Lean Gyártás támogatja ezt a rugalmasságot hatékony folyamatokon és a folyamatos fejlődésen keresztül.

A Lean elvek használata különböző iparágakban. A Lean Gyártást különböző területeken alkalmazzák, mint az egészségügy, a kiskereskedelem és a szolgáltatások. Minden ipar a saját szükségleteihez alakítja a lean elveket.

Technológia és digitalizáció a Lean Management-ben. Különböző technológiai megoldások használata még pontosabb elemzéseket és a folyamatok optimalizálását teszi lehetővé. A digitalizáció segít a cégeknek növelni a hatékonyságot és csökkenteni a költségeket.

Alkalmazottak kulcs erőforrásként. Az alkalmazottaknak központi szerepe van a Lean Gyártásban. A Lean elvek hatékonysága az alkalmazottak képzésén, a folyamatos fejlődésben való részvételükön és a hozzájárulásaik elismerésén keresztül teljesedik ki igazán.

Kaizen: A folyamatos fejlődés kultúrája

A Kaizen egy japán kifejezés, ami tökéletesítést jelent, és a kis lépésekben történő, folyamatos fejlesztést írja le, aminek jelentős hatása lehet egy vállalat hatékonyságán és hatásosságán. A rendszeres kis változtatásokkal a cégek elkerülhetik a nagyszabású átdolgozásokat amik költségesek, időigényesek és esetlegesen felborítják a működést. A Kaizen azon az ötleten alapszik, hogy mindegy, mennyire jól működik valami, mindig van helye a fejlesztésnek. A Kaizen célja, hogy az alkalmazottak folyamatosan keressék a módokat arra, hogy fejlesszék és tegyék hatékonyabbá a folyamatokat.

A Kaizen módszer elvei

Folyamatos fejlődés. A folyamatos fejlődés elve egy folyamat, termék vagy szolgáltatás fokozatos jobbítására fókuszál. Ez biztosítja, hogy a szervezet folyamatos törekszik arra, hogy jobb és hatékonyabb legyen. A fokozatosan történő javításokra való összpontosítással a cégek hamar jelentős változásokat érhetnek el a működésükben és a végeredmény minőségében. A folyamatos fejlődés megengedi a cégeknek, hogy a versenytársaik előtt maradjanak, létrehozzák a kiválóság kultúráját és sikeresebbek legyenek a területükön.

Mindenki bevonása. Ez az elv egy szervezet minden tagját arra biztatja, hogy vállaljanak felelősséget. Mindenkinek felhatalmazva kellene éreznie magát arra, hogy fejlessze az egyéni teljesítményét, hozzájáruljon a csapat sikeréhez, és része legyen a nagyobb célnak, a folyamatos fejlődésnek. Ez az elv mindenki számára lehetővé teszi a szervezetben, hogy részt vegyen a fejlesztésekben, ami összességében simább és hatékonyabb folyamatokhoz vezet. Azt is biztosítja, hogy nem egy ember vállal teljes felelősséget a sikerért vagy kudarcért, hanem mindenki hozzáadja a részét.

Vásárlói szükségletek megértése. A vásárlók szükségleteinek megértése segít felismerni azokat a területeket, ahol a javítások a legsürgősebbek, lehetővé téve a vállalatnak, hogy az erőfeszítéseit olyan értékteremtésre irányítsa, amivel a legnagyobb hatást érheti el.

Adat alapú megközelítések. Amikor csak lehetséges, a szervezeti változtatásokban és fejlesztésekben való döntéshozatalnak adatok alapján kell történnie. Ez biztosítja, hogy a döntések objektív, és nem szubjektív alapon történnek, segítve a cégen belüli különböző csapatokat vagy részlegeket következetes eredmények elérésében.

A minőség az első. A Kaizen filozófiában a minőség elsőbbséget élvez, ami kiemeli a magas minőség elérésének fontosságát az üzleti tevékenység minden területén. A minőségnek elsőrendűnek kell lennie a tevékenység minden fázisában, a termék vagy szolgáltatás fejlesztéstől az ügyfélszolgálaton át a szállításig vagy teljesítésig. A cégeknek arra kell törekedniük, hogy a termékeik a legmagasabb szinten legyenek tervezés, funkcionalitás, biztonság és megbízhatóság tekintetében. A minőségnek a gyártásban részt vevő minden folyamatban és rendszerben jelen kell lennie, nem csak a végterméknél. A magas minőség ezeken a területeken elősegíti az ügyfeleket abban, hogy pozitív élményekkel távozzanak és elégedettek legyenek az eredménnyel, erősebb vásárlói hűséghez és ismételt üzlethez vezetve.

Az 5S módszer a Kaizen-ben

Az 5S módszer egy munkahely szervezési rendszer, ami hozzájárul a folyamatok áramvonalasításához és a hatékonyság növeléséhez. Öt lépésből áll:

-Seiri: Elrendezés -Seiton: Rend -Seiso: Tisztaság -Seiketsu: Önfegyelem -Shitsuke: Fegyelem

A feladatokhoz szükséges összes alapanyag és felszerelés elrendezésével biztosítja, hogy minden rendezetten van tárolva, elkerülve a szükségtelen rendetlenséget. A jó takarítási szokások növelik a biztonságot és minőséget egy tiszta munkaterület biztosításával. A fegyelem biztosítja a következetességet minden feladat teljesítéséhez való szabályok meghatározásával.

A PDCA-ciklus

A PDCA-ciklus (Plan-Do-Check-Act, magyarul Tervezés-Cselekvés-Ellenőrzés-Beavatkozás) a Kaizen módszer egy erőteljes eszköze a folyamatos fejlődéshez. A ciklus minden lépése visszacsatolásként szolgál, ami segít a cégeknek kifinomítani a folyamataikat és elérni céljaikat. A projektek előre megtervezésével és az eredmények értékelésével a vállalatok folyamatosan igazítani és javítani tudják módszereiket, hogy hatékonyabbak és sikeresebbek legyenek.

A Tervezés lépés célok meghatározását, adatok elemzését és egy problémamegoldó akcióterv megalkotását foglalja magába. Megengedi a szervezeteknek, hogy felismerjenek lehetséges megoldásokat, és megállapítsák, melyik fog várhatóan a legjobban működni.

A Cselekvés rész a terv végrehajtását és adatok gyűjtését jelenti. Ez segít a cégeknek követni a haladásukat és betekintést ad abba, hogy hogyan teljesít a tervük a gyakorlatban.

Az Ellenőrzés részben az összegyűjtött adatok elemzésre kerülnek, összevetik őket a felállított célokkal, és megállapítják, hogy értek-e el fejlődést. Ez lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy értékeljék, mennyire működnek a stratégiáik, és szükség szerint változtatásokat eszközöljenek.

A Beavatkozás rész az Ellenőrzés lépésben megállapított szükséges változtatások bevezetését vonja magával. A cégek szükség szerint javító intézkedéseket tehetnek, vagy megünnepelhetik a sikeres erőfeszítéseket.

A ciklus folyamatos ismétlésével a szervezetek biztosíthatják, hogy a fejlődési folyamat soha nem ér véget, illetve a folyamatok tartják a lépést a változó elvárásokkal. A PDCA-ciklus rendszeres alkalmazása fontos elem a folyamatos fejlődés kultúrájának kialakításában.